فرودگاه همدان نیازمند مدیریت منطقهای مستقل، سرمایهگذاری در خدمات مسافری و توسعه بخش بار سبک (کارگو کشاورزی) است تا بتواند برای رونق پروازها توجیه اقتصادی پیدا کند.
به گزارش ندای غرب، از ابتدای تابستان ۱۴۰۳ هیچ پرواز منظم داخلی از فرودگاه همدان انجام نشده و تنها پروازهای آموزشی و فوقالعاده حج در آن صورت گرفته است. وضعیت فعلی (تا پاییز ۱۴۰۴) فرودگاه همدان بهصورت نظامی – مسافربری مشترک اداره میشود.
آخرین پروازهای منظم فرودگاه همدان خرداد و تیر ۱۴۰۲، مسیرهای همدان–مشهد و همدان–کیش با ایرانایر و قشمایر بوده است.
از تابستان ۱۴۰۳ عملاً هیچ پرواز منظمی برقرار نیست؛ فعالیت به پروازهای آموزشی و گاهبهگاه حج محدود شده است.
حال باید ديد دلایل تعطیلیهای مکرر فرودگاه همدان چیست؟ نبود تقاضای کافی یعنی میانگین ضریب اشغال صندلی کمتر از ۴۰ درصد بوده؛ خطوط هوایی زیانده شدهاند.
از نظر موقعیت جغرافیایی نیز نزدیکی به فرودگاه امام خمینی باعث شده مردم مسیر زمینی تا تهران را ترجیح دهند.
البته باید توجه داشت که زیرساخت فرودگاه همدان غیرسازگار محدود و بدون امکانات کامل CIP، آشیانه و سوخترسانی مستقل است.
از نظر اقلیم و آب و هوا نیز مه صبحگاهی پایدار در فصول سرد سال، لغو پروازهای فراوان طی سالهای گذشته را به ارمغان آورده است.
نبود برنامه بازاریابی گردشگری یا پشتیبانی مالی استانی نیز مزید به علت شده است.
کارشناسان حوزه حملونقل علت اصلی رکود را کاهش تقاضا، نبود حمایت مالی استانی و همزمانی مسیرهای زمینی آسانتر به تهران و کرمانشاه عنوان کردهاند.
یک مقام آگاه در شرکت فرودگاهها میگوید: «فرودگاه همدان پتانسیل تبدیل به هاب غرب کشور را دارد، اما عدم جدایی تشکیلات نظامی–مسافری و نبود زیرساختهای خدماتی باعث کاهش تمایل شرکتهای هواپیمایی شده است.»
اقدامات موقتی در سال های (۱۴۰۲–۱۴۰۳) برای پرواز در فرودگاه همدان
استانداری همدان و شرکت فرودگاهها چندبار قرارداد موقت با هواپیمایی قشم و آتا بستند.
پروازهای موسمی زیارتی (مشهد) بهصورت ۲ تا ۳ نوبت در هفته برقرار ولی بهعلت ضرر اقتصادی مجدداً قطع شد.
طرح «فرودگاه منطقهای غرب کشور» نیز در حد مطالعات باقی مانده است.
پیشنهادات کارشناسی برای بازگشت پایداری پروازها به فرودگاه همدان
پکیج ترافیک ترکیبی: حملونقل + گردشگری سلامت (همدان–مشهد–تبریز).
اضافه کردن بخش کارگو سبک (گل و فرآورده کشاورزی).
مولدسازی فضای بلا استفاده (پارکینگ، آشیانهها) برای سرمایهگذاران بومی.
ایجاد پروازهای چارتر تثبیتشونده با ضمانت حداقل اشغال ۶۰ درصد توسط بخش خصوصی یا شهرداری.
تفکیک مدیریتی از پایگاه نظامی شهید نوژه؛ ایجاد اپرون و برج مراقبت مستقل.
در همین حال، استانداری همدان در تلاش است تا با راهاندازی پروازهای گردشگری سلامت و مسیرهای زیارتی ترکیبی، فرودگاه را در نیمهی اول ۱۴۰۵ مجدداً فعال کند.
راهکار ندای غرب در جمعبندی گفتگو با کارشناسان حوزه حمل و نقل هوایی این است که فرودگاه همدان نیازمند مدیریت منطقهای مستقل، سرمایهگذاری در خدمات مسافری و توسعه بخش بار سبک (کارگو کشاورزی) است تا بتواند برای رونق پروازها توجیه اقتصادی پیدا کند.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.