خبر بازگشت پرواز همدان مشهد و همچنین انجام پرواز همدان به تهران و بالعکس تلنگری بر فرودگاهی است که پای پروازی ندارد و هربار با شوک پرواز، خونی تازه بر کالبد نیمه جان فرودگاه سرازیر می شود ، آیا برقراری پرواز همدان مشهد و همچنین انجام پرواز همدان _ تهران ، نبض پرواز در فرودگاه بین المللی شهید شادمانی را تند خواهد کرد یا همچنان قرار است پای پرواز در این فرودگاه لنگ بزند ؟
به گزارش ندای غرب به نقل از آوای هگمتان؛ دی ماه سال ۱۴۰۱، استاندار وقت خبر پرواز به مشهد مقدس و کیش را به هم استانی ها داد. خبری که بارقه ای امید را مبنی بر فعال شدن فرودگاه بعد از وقفه طولانی نوید میداد، در همان زمان قاسمی فرزاد ،استاندار وقت، از رایزنی با برخی شرکتها در خصوص پرواز اختصاصی صحبت هایی به میان آورد که رایزنی های در این زمینه شده اما این موضوع به حاشیه رفت. پرواز همدان_ مشهد در سال ۱۴۰۱ پس از چند سال خاموشی فرودگاه، برقرار شد اما بعد از چند پرواز به دلیل خلف وعده شرکت هواپیمایی” آتا” تبریز که مسئول این پروازها بود مجدد کنسل و فرودگاه خاموش شد.
از همان ابتدای پرواز ها، زمزمه هایی از خلف وعده شرکت هواپیمایی آتا که مسئول برگزاری دو پرواز در هفته به مشهد مقدس بود، شنید و دیده شد.
آوای هگمتان اخبار فرودگاه را پیگیری کرد و از وضعیت فرودگاه و افت و خیز پروازها خبری منتشر کرد، اما ادامه ی این روند و کنسل شدن مدام پرواز همدان – مشهد موضوعی نبود که به حاشیه برود.
مجدد چند مدتی فرودگاه بین المللی همدان خواب را بر بیداری ترجیح داد و استراحت کرد.
سال گذشته مجدد ملانوری استاندار همدان خبر بازگشت پرواز همدان_ مشهد را داد و این پرواز چندماهی طبق برنامه مسافران و زائران امام هشتم (ع) را جابه جا می کرد.
با شروع جنگ ۱۲ روزه در خردادماه سالجاری برخی تجهیزات فرودگاه دچار حادثه شد و مجدد پرواز همدان _ مشهد را به تعطیلی کشاند.
حال چند ماهی است که پرواز انجام نشده و کنسل شدن این پرواز بار دیگر یادآوری کرد که همدان نیازمند تصمیمات جدی تر برای فعالیت است. پرواز همدان _ تهران و بالعکس نیز مقرر شده هر دوشنبه انجام شود که این موضوع نیز واکنش هایی به دنبال داشت، نرخ بلیت و نزدیکی همدان به تهران و .. مواردی است که قابل تامل است؛ اما در خصوص پرواز همدان _ مشهد با توجه به نشست اخیر استاندار همدان با مدیرعامل شرکت هواپیمایی کاسپین و نهایی شدن زمانبندی جدید پروازهای همدان ـ مشهد، موضوعی است که مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. از سرگیری این مسیر هوایی در توسعه گردشگری مذهبی و تقویت جایگاه فرودگاه همدان بی تاثیر نخواهد بود. با این حال، تداوم و پایداری این پروازها به عوامل کلیدی وابسته است.
استقبال مردم و قیمت مناسب بلیت هواپیما رابطه ای مستقیم دارند
پایداری پروازها به استقبال مردم و قیمت مناسب بلیت ارتباطی تنگاتنگ دارد و باید گفت؛ راهاندازی مجدد پروازها تنها آغاز مسیر است. برای آنکه این خدمات هوایی ماندگار شود، باید بلیتها با قیمت مناسب عرضه شوند تا اقشار مختلف جامعه توان استفاده از آن را داشته باشند. به عنوان مثال طرح اقساطی یکی از این موارد خواهد بود تا عموم مردم بتوانند از این پروازها استفاده کنند و هواپیمایی با ظرفیت کامل پرواز کند همچنین استقبال مردم از این مسیر، بهویژه پرواز همدان _ مشهد که مقرر شده در آینده نزدیک انجام شود، نقش تعیینکنندهای در تثبیت آن دارد. بدون تقاضای کافی، هیچ پروازی دوام نخواهد داشت.
با توجه به اینکه قیمت پایه بلیت پرواز مشهد ـ تهران بیش از ۴ میلیون تومان بوده و با در نظر گرفتن فاصله بیشتر همدان تا مشهد، انتظار میرود نرخ بلیت در مسیر همدان ـ مشهد بالاتر باشد. این موضوع میتواند مانعی برای استقبال مسافران باشد.
اجرای طرح فروش اقساطی بلیت هواپیما میتواند نقش مهمی در افزایش استقبال مردم از پروازهای همدان ـ مشهد داشته باشد. این طرح بهویژه برای افرادی که سفرهای زیارتی را در برنامه دارند اما توان پرداخت یکباره هزینه بلیت را ندارند، بسیار کمککننده خواهد بود.
با این طرح جایگاه فرودگاه همدان در شبکه پروازی کشور تثبیت و تقویت خواهد شد و همچنین انگیزهای برای شرکتهای هواپیمایی جهت سرمایهگذاری و راهاندازی شعبه ای در همدان را رقم خواهد زد.
حضور دائمی یک شرکت هواپیمایی فعال در همدان
فرودگاه همدان برای حفظ جایگاه خود در شبکه پروازی کشور نیازمند حضور دائمی یک شرکت هواپیمایی فعال است. راهاندازی یا استقرار یک شرکت هواپیمایی در همدان میتواند به افزایش تعداد پروازها، تنوع مسیرها و ارتقای خدمات منجر شود. این اقدام نهتنها به رونق گردشگری کمک میکند، بلکه زیرساختهای حملونقل هوایی استان را نیز تقویت خواهد کرد.
موفقیت پرواز همدان_ تهران و همچنین همدان _ مشهد در گرو همکاری همهجانبه مسئولان، شرکتهای هواپیمایی و مردم است. اگر این سه ضلع مثلث به درستی عمل کنند، فرودگاه همدان میتواند به یکی از قطبهای مهم پروازی کشور تبدیل شود.
ایجاد شرکت هواپیمائی چاره فعال ماندن فرودگاه
در نهایت؛ ایجاد شرکت هواپیمایی شرط حیاتی برای فعال ماندن فرودگاه همدان است . فرودگاهی که سالیان سال همانند فردی که در بستر بیماری افتاده و نفس های آخر را میکشد با یک شوک الکتریکی دوباره به زندگی بر میگردد و بعد از مدتی دوباره بیماری بر وی غلبه کرده و به کما می رود که نمی توان فعال خواند..
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.